BAB 6
Kemahiran Komunikasi
6.1 DEFINISI DAN PROSES
A. Definisi Satu proses di mana makna dalam bentuk maklumat dipindahkan dari individu kepada individu lain
Kepentingan Komunikasi
1. Sebagai alat kawalan • Organisasi mempunyai kuasa hierarki, panduan dan tatacara yang perlu dipatuhi oleh pekerja • Komunikasi membantu mengawal tingkah laku ahli-ahli • Contoh: Proses komunikasi wujud sebagai alat kawalan apabila pekerja terpaksa merujuk kepada senarai tugas yang telah ditetapkan oleh organisasi semasa dia membuat bantahan tentang tugasnya
2. Tujuan sosialisasi • Melalui komunikasi, ahli organisasi dapat berinteraksi antara satu sama lain • Perasaan kekitaan dan semangat kerjasama akan dipupuk di kalangan ahli organisasi • Secara tidak langsung, kecekapan dan keberkesanan keija ahli dapat dipertingkatkan
3. Sebagai dorongan • Komunikasi membantu pengurus menjelaskan kepada pekerja tindakan yang harus diambil, prestasi yang perlu ditunjuk dan langkah-langkah untuk meningkatkan prestasi • Maklum balas ini akan membantu meningkatkan prestasi pekerja • Secara tidak langsung, dorongan akan membawa kepada perkembangan organisasi ke arah mencapai matlamat
4. Hubungan kerja • Semua aktiviti kerja sama ada secara formal atau tidak formal dilaksanakan dengan interaksi antara individu, bahagian, jabatan dan lain-lain • Interaksi tersebut boleh dijalankan melalui komunikasi bertulis atau lisan • Contoh: Pekerja mengetahui perubahan dasar organisasi di papan kenyataan melalui notis
5. Membentuk disiplin kerja • Tatacara, peraturan dan kaedah kerja merupakan elemen disiplin yang mesti diikuti oleh ahli organisasi • Contoh: Kerja seharian pekerja dapat dijalankan dengan lebih terancang melalui fail meja dan manual tatacara kerja yang disediakan • Keadaan ini menjamin keberkesanan dan kelancaran kerja.
6.Membantu proses pengambilan pekerja • Proses mengambil pekerja baru melibatkan komunikasi dari peringkat awal hingga ke akhir Melalui komunikasi bertulis seperti pengiklanan permohonan kerja oleh calon dapat dilakukan borang permohonan jawatan • Melalui komunikasi lisan, calon-calon akan ditemuduga, dipilih dan ditawarkan jawatan
7. Membantu dari segi latihan • Komunikasi digunakan sebagai media untuk melatih ahli organisasi dari peringkat atasan hinctga • Latihan yang diberi seperti latihan sambil bekerja, kursus jangka pendek arahan kerja dan L yang melibatkan proses komunikasi • Dengan itu keberkesanan dan kelicinan dalam latihan dapat diwujudkan
8. Membantu penilaian prestasi • Komunikasi membantu pengurus membuat anggaran tentang pampasan seperti kenaikan pang; gaji yang perlu diberi kepada pekerja • Ini kerana pekerja akan diberi penilaian tentang prestasi melalui komunikasi seperti bimbingan. dan pembaikan • Keadaan ini dapat mengekalkan dan memperbaiki prestasi pekerja
9. Membantu penyelesaian masalah Sekiranya timbul masalah, komunikasi yang wujud melalui dialog, mesyuarat khas, kaunseling dan lain-lain yang membantu penyelesaian masalah.Alternatif yang tebaik hanya akan diperoleh setelah komunikasi yang baik dilaksanakan. Keadaan ini mewujudkan keharmonian dalam organisasi.
Proses komunikasi
1. Penghantar
Orang yang mencipta maklumat yang hendak dikongsi bersama dengan penerima
2. Enkod
Proses di mana pengirim menterjemahkan maklumat yang hendak dihantar menjadi suatu simbol yang dapat diterima oleh penerima Contoh Pengirim menggunakan bahasa yang saling dapat difahami atau menggunakan gerakan anggota badan supaya penerima memahami mesej yang disampaikan.
3.Saluran
· Kaedah penghantaran yang digunakan untuk menyampaikan maklumat kepada penerima dengan lebih berkesan dan cekap Ia terdiri daripada kaedah berikut: (a) Audio seperti penggunaan telefon tb) Visual seperti isyarat tangan (c) Bertulis seperti laporan (d) Komunikasi audio-visual seperti televisyen e) Komunikasi visual-bertulis seperti majalah f)Komunikasi audio-bertulis seperti pelajar membaca nota yang disediakan oleh pengajar
4.Dekod
Proses di mana penerima menterjemahkan mesej daripada pengirim kepada bentuk yang dapat difahami olehnya . Keberkesanan dekod bergantung kepada pengalaman lalu penerima, kesamaan pemahaman penerima dengan pengirim, harapan daripada penerima, kemampuan pengirim dan penerima menterjemahkan mesej
5.penerima
Orang yang menerima maklumat daripada pengirim
6.Maklum balas
· Reaksi daripada penerima kepada pengirim setelah mentafsirkan mesej yang diterima
Tujuan: a) Memastikan maklumat diterima dengan baik oleh penerima b Membantu memahami perkembangan komunikasi yang sedang dijalankan
7.Halangan Sebarang faktor yang mengganggu komunikasi mengakibatkan maklumat tidak jelas
8.Mesej
Pemindahan idea kepada suatu kod simbolik seperti bahasa atau pergerakan badan Contoh: Sentuhan tangan mungkin menyampaikan mesej daripada maksud nikmat hingga kepada bahaya .
BENTUK KOMUNIKASI
Komunikasi menegak
Komunikasi antara peringkat yang berbeza, iaitu dari atas menegak ke bawah atau dari bawah menegak ke atas.
Kaedah yang berbentuk formal dan tidak formal
Bertujuan untuk menggalakkan interaksi dan mendapatkan maklumat
Contoh:komunikasi antara pengurus pemasaran,penyelia promosi dan ketua jurujual
Komunikasi Mendatar
Komunikasi antara jawatan yang sama taraf
Kaedah yang berbentuk formal dan tidak formal
Bertujuan untuk mempercepatkan aliran maklumat, menyelaraskan kerja dan menyelesaikan masalah secara berkumpulan
Contoh:pengarah urusan,pengurus promosi dan pengurus kewangan
Komunikasi Melintang
Komunikasi antara peringkat bawahan dari bahagian yang lain dengan peringkat atasan dari bahagian yang lain. Kaedah yang berbentuk tidak formal sahaja. Bertujuan untuk mengurangkan birokrasi dan menjimatkan masa
Komunikasi sehala
Komunikasi tanpa mengharapkan maklum balas
Menegak ke bawah
1. Memberi tugasan kerja
2. Menilai prestasi pekerja
3. Membekalkan maklumat berkaitan dengan dasar objektif dan sebagainya
4. Memenuhi permintaan khas tentang maklumat daripada peringkat bawahan
5. Memberi dorongan dan nasihat
Menegak ke atas Kegunaan
1. Memberi pandangan dan cadangan untuk kemajuan syarikat dan menyelesaikan masalah
2. Mendapatkan pertolongan atau maklumat
3. Melepaskan perasaan yang dapat mempengaruhi prestasi secara langsung atau tidak langsung
C. Komunikasi Dua Hala • Komunikasi dengan mengharapkan maklum balas • Tujuan untuk bertukar-tukar maklumat dan mempertingkatkan kefahaman antara satu sama lain
KOMUNIKASI LISAN DAN BUKAN LISAN
Perbezaan Antara Komunikasi Lisan dengan Bukan Lisan
Komunikasi Lisan
Komunikasi yang dilakukan melalui percakapan
Kaomunikasi bukan lisan seperti berikut:
Komunikasi Bertulis
Komunikasi yang melibatkan penggunaan bahasa dan gaya penulisan dalam pelbagai situasi
Bahasa Badan
Penggunaan pergerakan badan untuk menyampai kan mesej Contoh: geleng kepala menandakan tidak mahu, angkat bahu menunjukkan tidak tahu
Tanda / Bunyi Isyarat
Penggunaan alat untuk menggantikan perkataan demi menyampaikan mesej Contoh: lampu trafik merah menandakan berhenti, siren menunjukkan kecemasan
Jenis /cara komunikasi lisan
Perbincangan • Kaedah yang menemukan beberapa ahli organisasi untuk membincangkan sesuatu perkara • Komunikasi dua hala • Berbentuk komunikasi lisan tidak formal • Tujuan: (a) Menghasilkan satu keputusan yang terbaik (b) Mendapatkan persetujuan semua pihak yang terlibat (c) Mencetuskan idea-idea yang bernas • Contoh: Proses penyediaan kertas kerja, perjumpaan dan sebagainya
Ucapan • Kaedah penyampaian maklumat sehala oleh pengucap kepada pendengar • Komunikasi sehala • Berbentuk komunikasi lisan formal • Tujuan: (a) Menyampaikan kata-kata aluan, dan ucapan (b) Menyampaikan maklumat • Contoh: pidato, ceramah
Pembentangan • Kaedah penyampaian maklumat hasil kajian dan laporan oleh pembentang kepada pendengar • Komunikasi sehala • Berbentuk komunikasi lisan formal • Tujuan ialah menyampaikan maklumat kepada pendengar • Contoh: Pembentangan kertas kerja
Mesyuarat
• Kaedah yang menemukan beberapa ahli organisasi untuk membuat perancangan. berkongsi idea dan membuat keputusan dalam jangka pendek dan jangka panjang • Komunikasi dua hala • Berbentuk komunikasi lisan formal • Tujuan: (a) Menghasilkan satu keputusan yang terbaik (b) Mendapatkan persetujuan semua pihak yang terlibat (c) Mencetuskan idea-idea yang bernas
Perbualan telefon • Penyampaian mesej menggunakan media telekomunikasi • Komunikasi dua hala • Berbentuk komunikasi lisan tidak formal
2. Kebaikan dan keburukan komunikasi lisan
Kebaikan
(a) Mesej cepat sampai kepada penerima
(b) Gambaran lebih jelas dengan menggunakan audio-visual
(c) Maklum balas boleh diperoleh dengan cepat
(d)Kejujuran penghantar boleh dirasakan
Keburukan
(a) Penghantar yang tidak mahir menggunakan komunikasi mungkin tidak dapat menyampaikan mesej dengan baik
(b) Tidak ada rekod simpanan lama kerana berbentuk lisan
(c) Mesej tidak dapat kekal seperti peringkat awal setelah bertukar tanaan
C. Komunikasi Bertulis
1. Prinsip komunikasi bertulis (a) Menggunakan perkataan yang mudah difahami dan mempunyai satu makna (b) Menggunakan ayat yang pendek dan ringkas (c) Menggunakan rajah seperti carta pai, jadual dan lain-lain untuk memberi gambaran yang jelas (d) Menggunakan ay.at aktif (e) Menggunakan alat tulis yang sesuai dan tidak mudah sensitif terhadap perubahan udara
2. Jenis/cara komunikasi bertulis
Memorandum • Menyampaikan maklumat penting dan ringkas kepada pihak dalaman yang tertentu sahaja • Berbentuk komunikasi bertulis rasmi • Melibatkan komunikasi sehala daripada pihak atasan kepada kakitangan • Contoh: Memberitahu perubahan waktu mesyuarat kepada pekerja yang terlibat .
Kelebihan:(a) Sebagai bukti atau rekod (b) Ruang untuk memberi cadangan meminta bantuan atau maklumat yang sangat diperlukan dalam waktu yang terdekat
Laporan Bertulis • Menyampaikan maklumat rasmi dan lengkap tentang perkara yang telah berlaku kepada pengurus atasan yang berhak mengetahuinya • Berbentuk komunikasi bertulis yang rasmi • Melibatkan komunikasi sehala daripada kakitangan kepada pengurus atasan • Contoh: Laporan kewangan syarikat daripada pengurus kewangan kepada pihak atasan
Kelebihan:(a) Sebagai bukti atau rekod (b) Memberi ruang kepada pengirim dan penerima memahami maklumat dengan lebih mendalam
E-mel • Satu pertukaran mesej dengan sesuatu pihak atau banyak pihak menerusi terminal komputer yang mempunyai rangkaian komunikasi • Berbentuk komunikasi bertulis rasmi dan tidak rasmi • Melibatkan komunikasi sehala, dua hala dan banyak hala • Menggunakan media elektronik • Contoh: Menthantar e-mail kepada syarikat bekalan untuk membuat pesanan dan pertanyaan
Kelebihan: (a) Pertukaran maklumat yang cepat dan tepat (b) Memudahkan komunikasi secara menegak dan mendatar dalam organisasi (c) Mendapat maklum balas yang cepat (d) Memudahkan perbincangan dari jarak yang jauh (e) Boleh menambahkan maklumat jika perlu setelah menghantar mesej (f) Melibatkan kos penghantaran mesej yang murah
Surat-menyurat • Satu pertukaran mesej menerusi penulisan surat daripada pengirim kepada pihak lain • Berbentuk komunikasi bertulis rasmi dan tidak rasmi • Melibatkan komunikasi sehala dan dua hala • Contoh: Membuat aduan secara bertulis kepada bahagian sumber manusia tentang masalah kelambatan gaji dikeluarkan
Minit mesyuarat Menyampaikan mesej tentang perkara-perkara yang dibincangkan dalam sesuatu mesyuarat • Berbentuk komunikasi bertulis rasmi
• Melibatkan komunikasi sehala .
3. Kebaikan dan keburukan komunikasi bertulis
Kebaikan
1. Mesej boleh disimpan lama kerana berbentuk rekod tetap
2. Mesej boleh dihantar kepada penerima, di mana pengirim tidak boleh sampai
3. Mesej masih kekal pada peringkat asalnya walaupun telah bertukar tammn
4. Meningkatkan pemahaman penerimaan kerana penerima mempunyai masa yang lama untuk membuat rujukan dan menganalisa mesej yang diterima
5. Tiada had penerima maklumat seperti surat khabar
Keburukan
1. Maklum balas tidak dapat diterima dengan segera
2. Penerima mungkin menerima dan membaca mesej pada waktu yang salah
3. Penerima mungkin membuang mesej dan tidak membaca mesej yang diterima
4. Mesej yang dihantar mesti mampu menerangkan seEala maksud yang hendak disampaikan untuk mengatasi segala kemusykilan penerima
5. Penghantar tidak boleh menentukan penerimanya menyebabkan mesej mungkin tidak sampai kepada penerima
MEDIA KOMUNIKASI
Definisi • Saluran yang digunakan untuk menghantar mesej • Dibahagikan kepada media persendirian, media massa cetak dan media massa elektronik
A. Media Persendirian
Papan Kenyataan • Kaedah menyampaikan mesej yang berbentuk umum, ringkas dan jelas melalui notis yang menarik dengan reka bentuk warna, grafik dan sebagainya• Melibatkan komunikasi sehala • Melibatkan komunikasi bertulis yang formal • Penggunaan bahasa yang ringkas dan tepat • Boleh diletak di tempat strategik untuk menarik perhatian umum
Telefon • Kaedah penyampaian mesej berbentuk personal dengan menggunakan media telekomunikasi • Komunikasi adalah tertutup di antara dua orang pihak yang terlibat • Melibatkan komunikasi dua hala • Melibatkan komunikasi lisan • Dapat menyampaikan mesej denan segera • Boleh berhubung dengan penerima di tempat yang jauh.
Pekeliling • Kaedah penyampaian mesej berbentuk formal. ringkas, jelas dan untuk tujuan pemberitahuan • Melibatkan komunikasi sehala • Melibatkan komunikasi bertulis rasmi • Penggunaan bahasa yang jelas dan tepat • Diguna apabila tindakan segera diperlukan
Buletin Dalaman Kaedah penyampaian mesej berbentuk umum iaitu dalam format berita semasa untuk menerangkan aktiviti syarikat • Melibatkan komunikasi sehala • Melibatkan komunikasi bertulis yang formal • Mesej disampaikan dengan reka bentuk warna, grafik dan sebagainya • Disampaikan kepada semua termasuk pihak luar
Intranet • Kaedah penyampaian mesej berbentuk umum dengan menggunakan media telekomunikasi • Melibatkan komunikasi sehala dua hala dan banyak hala • Melibatkan komunikasi bertulis • Penghantaran mesej dengan cepat dan menyeluruh • Tidak perlu bersemuka dan boleh berhubung dengan penerima di tempat yang jauh
Pengumuman • Kaedah penyampaian mesej berbentuk umum dan untuk tujuan pemberitahuan • Melibatkan komunikasi sehala • Melibatkan komunikasi lisan yang formal • Penghantaran mesej dengan cepat • Penpunaan suara dan bahasa yang betul dan mudah difahami • Digunakan apabila tindakan segera diperlukan
Memorandum/ Memo • Kaedah menyampaikan mesej penting dan ringkas kepada pihak dalaman yang tertentu sahaja • Berbentuk komunikasi bertulis yang formal • Mel ibatkan komunikasi sehala daripada pihak atasan kepada kakitangan • Memerlukan tindakan segera • Mesej yang ringkas dan mudah difahami • Komunikasi yang tidak terlalu terbuka
Surat-menyurat • Kaedah penyampaian mesej menerusi penulisan surat daripada pengirim kepada pihak lain • Berbentuk komunikasi bertulis formal dan tidak formal • Melibatkan komunikasi sehala dan dua hala • Dihantar kepada orang atau syarikat tertentu • Penggunaan bahasa dan istilah yang betul • Tidak perlu bersemuka dan boleh berhubung dengan penerima di tempat yang jauh
B. Media Massa Cetak
1. Definasi dan Ciri-ciri • Saluran yang menggunakan tulisan dan simbol dalam komunikasi • Berbentuk visual sahaja • Melibatkan komunikasi sehala • Contoh: surat khabar, laporan bertulis dan sebagainya
2. Jenis-jenis Jenis
• Surat khabar • Majalah/risalah • Jurnal • Buku • Buletin
Laporan bertulis
Huraian
Menyampaikan berita semasa dan menyeluruh Bentuk komunikasi bertulis Melibatkan komunikasi sehala Maklumat yang tepat dan jelas disampaikan Penggunaan bahasa yang ringkas dan tepat Kos rendah
Menyampaikan berita semasa dan menyeluruh Mesej yang ringkas dan mudah difahami Bentuk komunikasi bertulis yang formal Melibatkan komunikasi sehala Penghantaran mesej kepada individu tertentu Terus kepada sasaran Pengaunaan bahasa dan istilah yang betul Diguna apabila tindakan segera diperlukan
3. Kebaikan dan Keburukan
Kebaikan
• Mudah diperoleh di pasaran
• Tahap pemahaman tinggi kerana dapat dibaca berulang kali
Mesej boleh disimpan lama kerana berbentuk rekod tetap
Mesej masih kekal pada peringkat asal walaupun telah bertukar tangan
Keburukan
· Penyampaian maklumat lambat kerana
· Penerima yang buta huruf tidak dapat menerima mesej yang dihantar
· Tidak dapat menembusi ke kawasan luar yang tidak mempunyai kemudahan perhubungan
· Pemahaman penerima terhadap mesej tidak dapat ditentukan kerana tiada maklum balas
· Mesej yang dihantar mesti mampu menerangkan segala maksud yang hendak disampaikan untuk mengatasi segala kemusykilan penerima
· Penghantar tidak boleh menentukan penerimanya menyebabkan mesej mungkin tidak sampai kepada penerima
KEMAHIRAN KOMUNIKASI
C. Media Massa Elektronik
1. Definasi dan Ciri-ciri • Sal uran yang men2gunakan komponen elektronik dalam komunikasi • Berbentuk visual dan audio • Melibatkan komunikasi sehala dan dua hala • Contoh: e-mail. telesidana dan lain-lain
2. Jenis-jenis
E-mel Maklumat yang ringkas dan jelas disampaikan • Penyampaian mesej dengan segera dan menyeluruh • Mendapat maklum balas dengan cepat • Boleh berhubung dengan penerima di tempat yang jauh • Tidak perlu bersemuka • Boleh berkomunikasi dalam banyak hala • Kos rendah
3.Mel suara Penyampaian mesej dengan segera • Disampaikan secara lisan • Mendapat maklum balas segera • Boleh berhubung dengan penerima di tempat yang jauh • Diguna apabila tindakan segera diperlukan
4.Faksimili Penyampaian mesej dengan segera • Sesuai untuk mesej berbentuk pemberitahuan • Berbentuk tulisan • Diguna apabila tindakan segera diperlukan • Boleh berhubung dengan penerima di tempat yang jauh • Dihantar kepada orang atau syarikat tertentu
5.Telesidang Bermesyuarat tentang hal-hal syarikat • Penyampaian mesej dengan segera • Disampaikan secara lisan • Penggunaan grafik dan gambar pada masa mesyuarat diadakan untuk audiografik sidang dapat meningkatkan kefahaman • Boleh berhubung dengan penerima di tempat yang jauh
3. Kelebihan
Penghantaran mesej yang cepat • Mesej boleh disebar dengan luas kerana ia menggunakan gelombang yang meliputi kawasan yang luas • Tahap pemahaman tinggi kerana mesej yang disampai lebih menarik dengan menggabungkan saluran audio dan visual • Mesej boleh disimpan dan dihantar berulangkali • Mak lum balas boleh diperoleh dalam masa yang singkat • Dapat berhubung dengan penerima di tempat yang jauh atau tidak perlu bersemuka
KOMUNIKASI BERKESAN
A. Prinsip Komunikasi
1. Tujuan komunikasi perlu jelas dan dapat difahami
2. Mesej mesti mempunyai saw tafsiran sahaja
3. Penerima sedia menerima mesej yang akan disampaikan
4. Saluran komunikasi yang dipilih sesuai dengan mesej yang hendak disampaikan
5. Elakkan diri daripada beremosi
6. Saling mempercayai
7. Berfikiran terbuka
8. Mengambil tindakan susulan selepas menghantar maklumat
9. Mendengar dengan penuh perhatian
B. Kemahiran Mendengar
1. Peneri ma menfokus perhatian kepada pengirim tentang apa yang disampaikan
2. Penerima cuba sedaya upaya untuk memahami pesanan dengan menanam minat terhadap apa yang disampaikan
3. Penerima menaimbas kembali pesanan tersurat dan tersirat peneirim
4. Membuat maklum balas dengan bertanya atau menjelaskan kembali apa yang difahami
KEMAHIRAN BERUNDING Definisi Satu proses di mana kedua-dua pihak atau lebih pihak bertukar-tukar maklumat untuk mencapai kata sepakat terhadap konflik yang timbul
A. Prinsip-prinsip Berunding dan Berinteraksi Secara Berkesan
1. Responsif
2. Bersopan santun
3. Salin2 membantu
4. Mempunyai objektif yang jelas atas setiap item yang akan dirundingkan
5. Apabila timbul kesangsian, rujuk kepada jawatankuasa
6. Bersiap sedia dengan data-data firma
7. Memberi perhatian penuh kepada apa yang dirunding
8. Mengenal pasti motivasi atau kehendak parti lain
9. Menghormati kepentingan dan menjaga maruah pihak lain
10. Mengawal emosi sendiri
HALANGAN DAN RINTANGAN KOMUNIKASI ,
Fizikal
• Gangguan yang disebabkan oleh persekitaran di mana komunikasi berlaku • Persekitaran yang bising menyebabkan penerima tidak dapat menerima mesej dengan jelas kerana terganggu • Selain itu, peringkat pencwrusan yang banyak dalam struktur organisasi pula menyebabkan mesej menjadi kurang tepat apabila sampai ke destinasinya • Penerima tidak dapat memproses maklumat yang terlalu banyak dalam masa yang singkat juga menyebabkan penerima menapis sebahagian besar daripada maklumat tersebut
Psikologikal • Gangguan yang disebabkan oleh keupayaan berfikir individu yang lemah • Peneri ma akan menapis mak umat yang berguna dan penting sekiranya mereka tidak percaya kepada penghantar • Selain itu. penerima hanya akan mendengar perkara yang mereka minat sahaja menyebabkan mesej yang disampaikan tidak dapat diterima dengan sepenuhnya • Tindak balas emosi seperti perasaan marah, benci dan sebagainya juga boleh menjejaskan keberkesanan mesej yang diterima
Sosiologikal • Gangguan yang disebabkan oleh perbezaan agama bangsa dan budaya • Penerima memberi tafsiran yang berbeza terhadap maklumat yang diteri ma akibat perbezaan pengalarnan, latar belakang, umur bangsa dan lain-lain • Penerima juga akan keliru apabila isyarat bercamTgah dengan perkataaan yang digunakan oleh pengirim
Semantik • Gangguan yang disebabkan penggunaan bahasa atau terma yang sukar difahami • Penghantar menyampaikan mesej dengan menggunakan perkataan yang mempunyai lebih dari saw makna • Dengan itu, terjemahan penerima terhadap perkataan tersebut adalah berbeza akibat pen2alaman, bangsa, taraf pendidikan dan lain-lain • Contoh: Penggunaan 'jargon' oleh orang yang berpengetahuan khusus seperti pereka perisian komputer menyulitkan komunikasi yang berkesan
Halo, saya Helena Julio dari Ecuador, saya ingin berbincang dengan baik mengenai Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian mengenai topik ini. Perkhidmatan Pembiayaan FundingLe_Meridian memberi saya sokongan kewangan ketika semua bank di kota saya menolak permintaan saya untuk memberi saya pinjaman sebesar 500,000.00 USD, Saya cuba semua yang saya dapat untuk mendapatkan pinjaman dari bank saya di sini di Ecuador tetapi mereka semua menolak saya kerana kredit saya rendah tetapi dengan rahmat tuhan saya mengetahui tentang Le_Meridian jadi saya memutuskan untuk mencuba untuk memohon pinjaman. dengan Insyaallah mereka memberi saya pinjaman sebesar 500,000.00 USD permintaan pinjaman yang bank saya di sini di Ecuador telah memalingkan saya kerana, ia benar-benar hebat melakukan perniagaan dengan mereka dan perniagaan saya berjalan lancar sekarang. Berikut ialah Penyertaan E-mel Le_Meridian Pelaburan / WhatsApp Hubungi jika anda ingin memohon pinjaman dari mereka.Email:lfdsloans@lemeridianfds.com / lfdsloans@outlook.comWhatsApp Hubungi: + 1-989-394-3740.
ReplyDelete